.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
آغاز خرید توافقى برنج مازندران با کیلویى 1800 تومان

هیچ محدودیتى در خرید برنج مازندران نداریم* با اجراى طرح ساماندهى مدیریت عرضه محصولات کشاورزى 50 هزار تن میوه و صیفى به طور مستقیم به مصرف کننده عرضه مى‌شود.

عضوهیئت مدیره و مدیر عامل سازمان مرکزی تعاون روستایی گفت: با اجرای طرح ساماندهی مدیریتی عرضه محصولات کشاورزی 50 هزار تن میوه و صیفی به طور مستقیم به مصرف کنندگان عرضه خواهد شد.
به گزارش شمال نیوز به نقل از ایلنا، سید محمدموسوی رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور درباره خرید تضمینی برنج اظهارکرد: سازمان تعاون روستایی کشور وظیفه خرید تضمینی برنج و گندم را ندارد و این دومحصول باید توسط خود وزارت جهادکشاورزی خریداری شود اما به دلیل مشکلات موجود برنجکاران از امروز خرید برنج مرغوب استان مازندران با کیلویی 1800 تومان آغاز شده است.
وی درباره توافق برای خرید برنج نیز گفت: هیچ محدودیتی در خرید برنج مازندران نداریم و این امر توسط شرکت جهاد سبز و اتحادیه تعاون روستایی استان مازندران که زیر نظر ما فعالیت می‌کنند، انجام می‌شود.
موسوی با تاکید بر اینکه دست واسطه‌ها را قطع می‌کنیم‏، افزود: می‌خواهیم تولید را مستقیم به دست مصرف‌کننده برسانیم زیرا به دلیل چند برابری افزایش قیمت محصولات کشاورزی از دست کشاورز تا مصرف‌کننده واسطه‌ها سودهای کلانی می‌برند به عنوان مثال گیلاسی که کشاورز کیلویی 1200 تومان می‌فروشد به دست مصرف‌کننده تا حدود 4 هزار تومان هم می‌رسد و در این میان واسطه‌ها از سود کلانی بهره‌مند می‌شوند.
وی هدف اصلی این مسئله را حفظ منافع تولیدکننده و مصرف‌کننده خواند و ادامه داد: البته مقابله با واسطه‌ها وظیفه ما نیست و ما تنها مسئول تولید هستیم و نه نظارت آن؛ این وظیفه وزارت بازرگانی است که به این مسائل رسیدگی کند.
عضو هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی افزود: بر اساس مذاکرات وزرای جهاد کشاورزی و بازرگانی تا حد زیادی مسائل مربوط به طرح ساماندهی عرضه محصولات کشاورزی نهایی شده و با عقد تفاهمنامه بین این دور وزارتخانه اجرایی خواهد شد.
وی تصریح کرد: وظیفه سازمان مرکزی تعاون روستایی خرید محصولات کشاورزی در مقطعی از زمان است که کشاورز قادر نیست محصولاتش را به قیمت مناسب در بازار عرضه کند. مکانیزم فروش محصولات به وسیله این سازمان نیز مزایده است.
موسوی افزود: در زمان انجام خریدهای تضمینی قیمت کمی بیشتر از نرخ متداول در بازار است در نتیجه سازمان مرکزی تعاون روستایی موظف است در مبادلات محصول را به بالاترین قیمت به فروش رساند تا دولت کمتر متضرر شود.
موسوی اظهارکرد: با اجرای طرح ساماندهی مدیریت عرضه محصولات کشاورزی 50 هزار تن میوه و صیفی به طور مستقیم به مصرف کننده عرضه می شود.
رییس سازمان تعاون روستایی گفت: در برنامه پنجم خرید 25 میلیون تن خرید تضمینی محصولات کشاورزی با اولویت نیاز مردم در دستور کار قرار دارد.
وی با بیان اینکه تعاونی روستایی متشکل از خود مردم و کشاورزان است، افزود: مسئول تنظیم بازار نیستیم.
وی در پاسخ به این سوال که آیا سازمان تعاونی روستایی نظارتی بر تخلفات انجام شده در تعاونی‌های سراسر کشور دارد و یا اینکه تنها به مکتوبات خود اکتفا می‌کند؟ گفت: این سازمان مسوول تنظیم بازار نیست هرچند که نظارت اولویت بر عهده ماست‎؛ البته با تخلفات برخورد خواهد شد و قول می‌دهیم در کوتاه‌ترین زمان ممکن مشکلات را پیگیری کنیم.
موسوی همچنین به جلسه روز گذشته کمیسیون کشاورزی مجلس در رابطه با خرید تضمینی جو اشاره کرد و افزود: از نمایندگان کمیسیون به خاطر دقت نظرشان نهایت تشکر را داریم.
وی درباره این که چرا اقدام به خرید مازاد محصولات می‌کنید تا جایی که به صورت رایگان در میان مردم توزیع شود مانند بحث سیب‌زمینی در روزهای گذشته که دولت را به چالش کشید؟ گفت: ما امسال خرید250 تن بذر و حدود 2 میلیون کود شیمیایی را به عهده گرفتیم.
دریافت 250 میلیارد تومان تسهیلات بانکی
موسوی تصریح کرد: سازمان تعاونی روستایی اولین سازمان دولتی است که توانسته امسال مبلغ 250 میلیارد تومان تسهیلات بانکی دریافت کند.
وی در رابطه با صنعتی شدن بخش کشاورزی گفت: مقوله صنعتی شدن کشاورزی که مقام رهبری هم بر آن تاکید کرده‌اند از دیدگاه من در واقع دانش‌محور کردن کشاورزی است تا بهره‌وری را در کشور ارتقا دهد.
خطر ادغام دو وزارتخانه
وی درباره بحث ادغام سازمان تعاونی کشور با وزارت تعاون ضمن ابراز ناراحتی اظهارکرد: چنین موضوعی چند روز گذشته در کمیسیون اجتماعی مجلس عنوان شده اما بسیار حرکت نادرست و غیرکارشناسی است.
وی همچنین ادغام سازمان تعاون روستایی کشور و وزارت تعاون را برای کشور خطرناک خواند و افزود: این ادغام به هیچ‌وجه نه به نفع بخش تعاون است و نه به نفع بخش کشاورزی.
وی با تشبیه عملکرد این وزارتخانه به اعضای بدن انسان گفت: این ادغام مانند برداشتن دست بدنی دیگر برای پیوند به بدن دیگر است زیرا این دست باید با سیستم مغز دیگری کار کند که در نتیجه عملکرد نادرستی خواهد داشت.
وی همچنین با ابراز ناراحتی از این مسئله گفت: این ادغام مثل این می‌ماند که فردی بچه‌اش را بدهد تا همسایه بزرگ کند و نه در این صورت آن کودک طبق خواسته والدینش تربیت نخواهد شد.
وی یادآورشد: اگر نواقصی در عملکرد سازمان تعاون روستایی وجود دارد باید در صدد حل آن باشیم نه آنکه با ادغام بخواهیم این مشکل را حل کنیم این حرکت باید متوقف شود.
خرید برنج از کشاورزان مازندرانی
وی با اعلام این خبر که از امروز خرید تضمینی برنج و گندم برعهده خود وزارتخانه است و برعهده سازمان تعاون روستایی کشور نیست اما این سازمان در شرایط خاص برای خرید تضمینی به کمک وزارتخانه می‌آید چنانچه از امروز از طریق تعاونی روستایی مازندران و با همت شرکت جهاد سبز به طور توافقی از کشاورزان استان مازندران برنج بومی و مرغوب خریداری می‌شود.
مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی حجم خرید های تضمینی سال 87 را یک هزار و 375 هزار تن عنوان کرد و افزود: این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود 5/2 برابر شده و این سازمان در سال 86 اقدام به خرید تضمینی 555 هزار تن محصول کرده است.
وی به افزایش تعداد محصولاتی که مشمول خریدهای توافقی می شوند اشاره کرد و گفت: در سال 76 ، 72 نوع محصول به شکل توافقی خریداری شد. در حالی که درسال 87 ، 124 نوع محصول به صورت توافقی خریداری شده است.حجم این خریدها درسال گذشته یک هزار و 200 هزار تن بود که در مدت مشابه سال 86 حجم خریدها 820 هزار تن بوده است.
موسوی به صفر رسیدن امحای محصولات کشاورزی را یکی از دستاوردهای مهم سازمان مرکزی تعاون روستایی عنوان کرد و افزود: با وجود خرید 820 هزار تن سیب زمینی که از جمله محصولات سریع الفساد است میزان امحا به حداقل رسیده است.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

نا شناس 22 مرداد 1388
براي شرايطي كه براي كشاورزا به وجود آوردن متاسفم

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.052 seconds.